Tuesday, January 26, 2010

PEREMPUAN DAN AURAT

Dalam satu hadith disebut, “Syaitan menunggu-nunggu bila perempuan hendak keluar dari rumahnya”. Apabila perempuan berjalan keluar, dua syaitan meng”eksploitasi”nya, satu syaitan menghiasi depan dan satu lagi menghiasi belakangnya. Syaitan mengguna-pakai perempuan untuk mempesona para lelaki di luar rumahnya.

Ibnu Mas’ud ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda , “Wanita adalah objek yang tersorok (aurat), apabila ia keluar syaitan akan menghias mereka untuk menggoda kaum lelaki” (At-Tirmizi).

Tutup aurat itu terdiri dari dua perkara iaitu menutup kulit badan dan menutup bentuk badan (susuk badan). Pakai baju yang longgar-longgar supaya tidak nampak bentuk badan. Ini kerana pakaian yang ketat boleh menarik perhatian orang. Selain itu pakaian yang jarang menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampakkan warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.

Apabila nafsu seseorang lelaki terangsang setelah melihat perempuan yang mendedahkan aurat, ia mungkin terbawa-bawa sehingga ke bilik tidurnya semasa berjimak dengan isterinya. Akibatnya ramailah anak perempuan yang lahir setelah melihat perempuan yang membuka selera nafsu lelaki. Dalam hadith disebut bahawa pada akhir zaman bilangan perempuan melebihi lelaki.

“Di antara tanda qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus limapuluh orang perempuan.”H.R. Bukhari Muslim

Perempuan yang dedah aurat tidak cium bau syurga

Nabi bersabda bermaksud: “Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia, dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liuk badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk. Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh.” (Hadis riwayat Muslim)

Nabi SAW pernah bersabda: “Perempuan yang memakai baju tetapi telanjang, dan dia memandang lelaki lain, dan membuatkan lelaki-lelaki lain terpandang kepadanya, maka perempuan ini tidak akan cium bau syurga. Sedangkan bau syurga sudah pun boleh dibau dari jarak 500 tahun perjalanan.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Ahli Sunnah Wal-Jamaah berpendapat bahawa tidak mencium bau syurga bermaksud mereka lambat masuk syurga (tetap masuk syurga sekiranya mereka memiliki iman)

No comments:

Post a Comment