Tuesday, January 26, 2010

APABILA JENAZAH DI USUNG

Diriwayatkan dari Abu Sa’id Al Khudri r.a. : Rasulullah Saw pernah bersabda, “Apabila jenazah telah siap dan para lelaki mengusungnya di atas bahunya, jenazah orang soleh akan berkata, ‘cepatlah’. Tetapi jenazah orang yang tidak soleh akan berkata, ‘celakah ! ke mana kamu akan membawaku?’. Suaranya terdengar oleh semua alam, kecuali manusia. Dan sekiranya manusia (dapat mendengarnya) ia akan jatuh pengsan”.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. : Nabi Muhammad Saw pernah bersabda, “bersegeralah dengan jenazah kerana apabila ia seorang yang saleh, kau membawanya ke sesuatu yang baik. Dan apabila sebaliknya (bukan seorang yang soleh), kau meletakkan keburukan di atas lehermu.”

Dalam satu hadith disebut, kubur itu pintu ke alam Barzakh (alam perantaraan). Ada orang rasa sekejap sahaja masa di alam barzakh, ada yang merasa lama. Rasulullah saw mengingatkan umatnya supaya mereka meminta perlindungan Allah s.w.t dari azab kubur. Azab kubur adalah azab yang halus. Selain dari azab halus, ada juga nikmat halus. Kubur itu satu taman dari taman syurga atau satu gaung dari gaung neraka. Terpulanglah kepada keadaan seseorang. Kitalah yang membentuknya. Dalam hadith yang lain pula, sesiapa yang meninggal dunia, maka tertegaklah hari kiamatnya” (kiamat kecil).

Dalam mazhab Hanafi, jenazah dihantar terlebih dahulu sebelum orang ramai pergi ke kubur. Dalam mazhab Syafie pula orang ramai pergi dahulu ke kubur sebelum jenazah mengikuti dari belakang. Kedua-duanya adalah sunnah Nabi dari hadith-hadith.

Dalam hadith ada disebut supaya jangan menceritakan keburukan orang yang telah mati.

Amalan talkin yang sebenarnya ialah mengajar seseorang itu menyebut “La ilaha illallah” sebelum dia meninggal dunia. Dari Abu Hurairah, Rasululullah saw bersabda “Ajarlah orang yang akan mati (dekat saat kematian) dikalangan kamu “La ilaha illallah”(Riwayat Muslim). Talkin yang dibaca selepas seseorang meninggal dunia bukanlah dari mana-mana mazhab, cuma dari seorang murid Imam Syafie iaitu Imam Muzani. Paderi-paderi Kristian yang berkedudukan juga mengamalkan talkin iaitu sebelum mereka meninggal dunia, mereka akan mengajar talkin. “kalau ada malaikat datang dan bertanya beritahu mereka Nabi Muhammad itulah nabi yang sebenarnya”.

Soal-jawab dalam kubur

Hadith dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:Apabila ditanam mayat, maka didatangi dua malaikat yang hitam legam dan matanya biru dikenali dengan Mungkar dan Nakir yang mendudukkan mayat itu dan memasukkan roh ke dalam jasadnya dan bertanya:“Apa yang kamu katakan (apa pendapat kamu) tentang lelaki ini”

Dalam Riwayat Abu Daud disebut, “Apa akidah kamu tentang lelaki ini?Allah akan memberi hidayah kepada orang mukmin yang akan menjawab “Ini Rasul kami” dan kami telah beriman dengannya”

Dalam satu riwayat yang lain, “Siapa lelaki ini yang diutuskan kepada kamu?” Orang mukmin akan menjawab itu hamba Allah dan Rasulnya. Aku naik saksi Muhammad itu hamba Allah dan rasul kamu. Malaikat mengatakan “aku tahu kamu boleh jawab”

No comments:

Post a Comment