Monday, January 18, 2010

KELEBIHAN IBADAH DI WAKTU MALAM

Amalan ini mempunyai kelebihan yang memberi manfaat kepada mereka yang mengamalkannya.

a) Beribadah di waktu malam adalah sunat muakkad.

b) Menambah dan mengganti segala kekurangan dan kecuaian. Amalan yang mula-mula dihisab di hari kiamat kelak ialah sembahyang. Andainya sembahyang fardu yang dilakukan oleh seseorang itu kurang sempurna amalan sembahyang sunat ini akan dijadikan penyempurna.

c) Barang siapa yang mendirikan sembahyang sunat 12 rakaat dalam saru hari, selain daripada sembahyang fardu, Allah membina baginya sebuah rumah di syurga.

d) Qiyamullayl adalah amalan orang yang soleh, satu cara menghampirkan diri ( taqarrub) kepada Allah,menghapus dosa-dosa dan mencegah diri dari melakukan kejahatan.

e) Orang yang melakukannya akan memperolehi ketenangan dan berupaya menghadapi masalah dengan tabah, samada yang berupa penyakit, kehilangan harta benda atau kematian.

f)Qiyamullayl dapat menghindarkan penyakit dan menyembuhkannya, samada sakit akibat gangguan jin-jin, fizikal atau kedua-duanya sekali.

g)Allah menjanjikan ketenangan bagi mereka yang mengingati Nya,samada dengan bersembahyang, zikir,beristighfar,bermunajat, dan sebagainya. Ketenangan adalah mercu segala kenikmatan yang menjadi tuntutan utama mereka yang mengenalinya.

h) Allah memberi nur kepada mereka yang bertakarub pada Nya. Nur inilah yang menjadi body resistance, penangkis atau ketahanan dalaman daripada kejahatan iblis dan syaitan.

Sumber : Doa dan Ratawan Penyakit,Dato Haron Din dan Dr Amran Kasimin

No comments:

Post a Comment